EU -päästömääräysten vaikutus vaihtomoottoritoimintaan.
2024-11-28
Teholuokassa 130kW -560kW EU 1-tason tai sitä alhaisemman päästötason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2021 jälkeen. Teholuokan 75-130kW EU 1-tason tai sitä alhaisemman päästötason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2022 jälkeen. Teholuokassa 37kW – 75kW EU 1-tason tai sitä alhaisemman päästötason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2023 jälkeen.
Ensimmäinen päästömääräys asetettiin voimaan EU direktiivillä 97/68/EC ja tämän direktiivin taso I tuli voimaan 1999. Tässä yhteydessä 0-tasona viitataan ennen päästörajoituksien voimaantuloa.
Teholuokassa 130kW -560kW EU 1-tason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2021 jälkeen.
Teholuokan 75-130kW EU 1-tason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2022 jälkeen.
Teholuokan 37-75kW EU 1-tason moottoreita emme saa toimittaa vastikkeetta enää 31.12.2023 jälkeen.
Koska 1-tasoisia moottoreita ei saada toimittaa EU:n sisällä, niin näiden saatavuus vaihtomoottorina päättyy edellä annettujen aikataulujen mukaisesti. Moottorinne voidaan kuitenkin edelleen tehdaskunnostaa, eli käytännössä vanha moottori toimitetaan ensin tehtaalle, minkä jälkeen siitä kunnostetaan uutta vastaava tehdaskorjattu moottori, jolle myönnetään sama vuoden takuu kuin vaihtomoottoreille.
Päästöluokan todentaminen tyyppikilvestä:
- Moottorit, joissa on EU hyväksyntänumero (merkitty tyyppikilpiesimerkissä vihreällä ympyrällä) ja CODE kentässä CE eivät vaadi jatkotoimenpiteitä, sillä nämä täyttävät EU Stage II -normin.
- Moottorit, joissa ei ole EU tyyppihyväksyntänumeroa tyyppikilvessä, mutta joilla on ”MODEL”:in jälkeen ”CODE” -merkintä (merkitty tyyppikilpiesimerkissä punaisella ympyrällä), täytyy tarkistaa. Näiden kahden kentän: ”Engine Type” ja ”Engine Code” avulla pystytään määrittämään jokaisen DEUTZ -moottorin päästöluokka.
- Moottorit, joissa ei ole ”CODE” -kentässä ja / tai EU tyyppihyväksyntänumeroa, kuuluvat 0-päästötason moottoreihin.
- Koska vaihtomoottorivalmistus perustuu päästötasoon, tulee jokaisessa vaihtomoottorin tarjouspyynnössä olla DEUTZ moottorin sarjanumero ”SER NO” tai ”MOT NR”, moottorin mallimerkintä ”MODEL” sekä moottorin tyyppikoodi ”CODE”. Vaihtoehtoisesti valokuva tyyppikilvestä käy myös.
Tehdaskunnostuksen edut:
- Kunnostetuille 1-tason ja alemman tason moottoreille myönnetään sama takuu kuin Xchange -vaihtomoottorille.
- Valmistusmenetelmät ja testausprosessi testipenkissä on samanlainen kuin Xchange -vaihtomoottorilla
- Vanhan moottorin saavuttua Ulmin vaihtomoottoritehtaalle, se asetetaan heti omaan linjastoonsa toimitusajan nopeuttamiseksi.
Lisää hyödyllistä tietoa EU 1-tason tai alemman tason DEUTZ -moottoreista:
- 01.2019 lähtien moottorin toimitusmaa tulee mainita kaikissa tarjouksissa ja tilauksissa.
- On varmistettava, että EU 1-tason tai alemman tason moottori toimitetaan DEUTZ:lle tyyppikilpineen.
- Vaihtoehto ”toimitus ilman palautusmoottoria”, mitä tarjotaan Xchange -moottoreille ei voida käyttää EU 1-tason moottoreiden osalta.
- Eu 1-tason moottoreita ei voi tilata varastoon.
DEUTZ Short- ja Longblockit EU 1-tason tai alemman tason moottoreille:
- DEUTZ AG ei jatkossa toimita moottoreiden tyyppikilpiä moottorilohkojen mukana. Vanhan moottorin tyyppikilpeä tulee käyttää edelleen.
- Longblockia tarjotaan edelleen myös ilman vanhan vastikkeen palautusta.
Yhteystiedot
Onko sinulla kysyttävää tai haluatko tilata varaosia? Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä jo tänään!
Ota meihin yhteyttä